W tym artykule omówimy kwestię wyboru lokalu użytkowego. Zaczniemy od przyjrzenia się powodom, dla których poszukujemy takiego lokalu. Następnie wymienimy czynniki decydujące o jego atrakcyjności. Sformułujemy też zbiór porad na to, jak dobrze wybrać lokal użytkowy.
Lokal użytkowy jest siedzibą firmy. Z tego względu przedsiębiorca może go poszukiwać w 3 różnych sytuacjach:
- dopiero otwiera firmę i potrzebuje lokalu na rozpoczęcie działalności,
- przenosi firmę (np. ze względu na to, że dotychczasowa lokalizacja jest mało perspektywiczna, zbyt droga, ciężko do niej dotrzeć itp.; jeden z wariantów to także czasowe przenosiny na czas remontu dotychczas zajmowanego lokalu),
- rozwija firmę i potrzebuje kolejnego lokalu, czy to jako siedziby biura, czy jako punktu świadczenia usług.
Niezależnie do motywacji, która leży u podstaw decyzji o rozpoczęciu poszukiwania lokalu użytkowego, należy się kierować tymi samymi wytycznymi. Częściowo pokrywają się one w przypadku lokalu biurowego i usługowego, jednak niektóre kryteria są inne. Wymieniamy je w formie listy:
1. Lokalizacja. Każdy doświadczony biznesmen wie, że w przypadku usług, jak też handlu, lokalizacja to podstawa sukcesu. Oczywiście im lepsza lokalizacja, tym droższy lokal (w zakupie lub w czynszu najmu). Lecz wyższy koszt i tak się zazwyczaj kalkuluje, ponieważ korzystne miejsce, z dużym przepływem klientów, potrafi zwiększyć obroty nawet o kilkaset procent. W generowanym dzięki temu dochodzie koszt lokalu stanie się nieistotny.
W przypadku lokalu biurowego należy zwracać uwagę przede wszystkim na to, aby można było do niego łatwo dotrzeć. W cenie są więc lokalizacje z dostępem do publicznego transportu i obowiązuje zasada, że im bliżej centrum, tym drożej.
2. Układ pomieszczeń i powierzchnia. Musi być dopasowany do potrzeb twojego biznesu. W wielu przypadkach opiera się on na lekkich ściankach działowych, a to oznacza, że można go zmienić w miarę niewielkim nakładem czasu i pieniędzy. Jeśli spodziewasz się, iż twój biznes rozwinie się w najbliższym czasie, nie bierz raczej lokalu z powierzchnią ledwo zaspokajającą twoje potrzeby, ponieważ niebawem będziesz musiał planować ponowną przeprowadzkę.
3. Dostęp. Pisząc o dostępie, mamy na myśli zarówno to, jak łatwo jest się dostać do twojej firmy z dowolnego punktu miasta, jak też to, czy bezpośredni dostęp do lokalu jest łatwy. Zdarzają się lokale położone na tyłach budynku, w bardzo mało oczywisty sposób, przez co niewiele osób do nich dotrze. Problemem mogą być też bariery architektoniczne, utrudniające lub nawet uniemożliwiające dotarcie do siedziby firmy osobom starszym, z dziećmi, kobietom w ciąży czy osobom niepełnosprawnym. Również warto zwrócić uwagę na dostępność miejsc postojowych w pobliżu, szczególnie, jeśli klienci twojego biznesu zwykli przemieszczać się prywatnymi samochodami.
4. Standard. Standard lokalu jest niezwykle ważny w przypadku handlu oraz usług, ponieważ będzie działał jako część marketingu. Jeśli siedziba firmy jest odpychająca, niewielu klientów zdecyduje się skorzystać z jej usług. Również w przypadku biura jest to ważne, chociaż w mniejszym stopniu. Nie oznacza to jednak, że pracownicy mogą pracować w kiepskich warunkach – odbije się to na ich efektywności, a na kontrahentach zrobi złe wrażenie. Twoje biuro jest twoją wizytówką.
5. Wyposażenie. Tutaj możesz mieć diametralnie różne podejście. Jeśli posiadasz swoje wyposażenie, będziesz szukał pustego lokalu. Jednak na rynku zdarzają się oferty lokali użytkowych z pełnym wyposażeniem pod określony typ działalności. Ma to tę zaletę, że nie trzeba samemu kompletować wszystkiego od zera. Wiąże się jednak z wyższą ceną, jak też trzeba się liczyć z tym, iż nie są to rozwiązania “szyte na miarę” i mogą nie być w pełni dopasowane do naszych potrzeb.
6. Cena. Piszemy o niej na koniec, ponieważ nie powinna być kluczowym czynnikiem. Jak już wcześniej wspominaliśmy – często warto zapłacić nawet dużo więcej za lokal użytkowy, ponieważ dobra lokalizacja i wysoki standard przyciągną klientów, dzięki czemu wyższe nakłady zwrócą się nam z nawiązką.
Zostaw komentarz