Kosmetyczka należy do zawodów usługowych. Oznacza to kontakt z klientami i wymaga zestawu cech takich jak dokładność, cierpliwość czy profesjonalizm. Ten ostatni jest szczególnie ważny i wiąże się z rozległą wiedzą wymaganą w tej profesji. Ciągły wzrost zainteresowania branżą kosmetyczną sprawia, że dobrze prowadzone zakłady szybko stają się świetną inwestycją. Sprawdźmy, z jakimi wymaganiami wiąże się ten rodzaj działalności gospodarczej.
Salon kosmetyczny od A do Z
Zawód kosmetyczki nie jest regulowany. Z jednej strony oznacza to, że aby założyć zakład, nie trzeba mieć wykształcenia kierunkowego. Z drugiej – zakładając działalność gospodarczą to przedsiębiorca decyduje o jej formie, ona także nie jest regulowana. Oczywiście różne formy osobowości prawnej oznaczają konkretne różnice w opodatkowaniu. Dobieramy je, najczęściej biorąc pod uwagę wielkość i charakter firmy.
Kosmetyczki wykonujące proste zabiegi kosmetyczne we własnym zakładzie lub w domu klientki najczęściej prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą. Oznacza to proste rozliczanie składek ZUS i wygodę podatkową.
Zupełnie inne formy prawne będą interesowały osoby myślące o założeniu większego zakładu czy kliniki medycyny estetycznej. Mając świadomość tego, jak ważne jest w tym przypadku zaufanie klientów, jedną z ważniejszych inwestycji będzie fachowy personel.
Jest to konieczne szczególnie, gdy planujemy zakup specjalistycznego sprzętu – jego obsługa wymaga często odpowiedniego wykształcenia.
Jeśli stworzony przez nas biznesplan zakłada spore inwestycje i zatrudnienie pracowników, warto już na początku skorzystać z pomocy profesjonalistów przy wyborze formy działalności. Jest to kluczowe dla przyszłych przychodów firmy i tym samym jej formy opodatkowania.
Zakład kosmetyczny – wymagania lokalowe
Aby prowadzić zakład kosmetyczny w danej lokalizacji, trzeba mieć oczywiście do tego prawo. Lokal może być nasz lub możemy go wynajmować, w obu przypadkach musi jednak spełniać odpowiednie standardy sanitarne. Oczywiście inne zasady obowiązują w niewielkim zakładzie kosmetycznym, inne zaś w klinice. Jednak w obu przestrzeniach kluczowa jest higiena.
Charakter usług, kontakt ze skórą i specjalistyczne preparaty sprawiają, że w przestrzeni salonu kosmetycznego panują surowe zasady. Przestrzeń zakładu musi być oczywiście wydzielona i zapewniać klientom należytą prywatność. W lokalu musi znajdować się także przynajmniej jeden zlew z bieżącą wodą. Niezwykle ważne są zasady dotyczące dezynfekcji i usuwania odpadów. O przydatności danego lokalu do prowadzenia zakładu decyduje Inspektor Sanitarny, który może dokonać kontroli.
Jak widać decyzja o prowadzeniu zakładu kosmetycznego nie jest prosta, niezależnie od tego, jakiego rozmiaru biznes planujemy otworzyć. Może dlatego spora część wykwalifikowanych kosmetyczek decyduje się na pracę w domu klienta. Jest to coraz popularniejszy rodzaj usług, jednak ich zakres jest dość wąski. Własny lokal zapewnia z kolei szansę rozwoju. Potrzeba jednak na to sporych inwestycji, a przede wszystkim fachowej wiedzy i odpowiedniej strategii.
Zostaw komentarz